ササン朝ペルシア(ささんちょうぺるしあ)Sasanchō Perushia

イラン民族による統一国家(二二六~六五一)。西は黒海から東は中央アジアに至る広大な領土を支配した。その美術は、アケメネス朝(紀元前五五九~紀元前三三〇)の伝統的なイラン文化の復古を目指しつつも、同時代のローマ文化を受け入れ、メソポタミアやインドの影響も受けながら独自の文化を形成した。ササン朝ペルシアでは金属器やガラス器・織物などにおいて優れた装飾性を発揮し、それらは東西に広く影響を与えており、シルクロードを通じて中央アジア・中国、さらに日本にも文化が伝播している。また、七世紀後半にイスラム帝国が興りササン朝が滅びるが、その際多くの貴族、工人が中国・唐へ亡命し、盛唐期の美術工芸に大きな影響を与えた。

第69回 正倉院展、2017年

Sassanian Dynasty

Also Sassanid (c. 224–c. 651). The last dynasty of native rulers to reign in Persia before the Arab conquest, with a domain covering a wide span from the Black Sea in the west to Central Asia in the east. The Sassanians revived the traditional Iranian culture of the Achaemenids (c. 550–c. 330 B.C.E.). while at the same time incorporating influences from the Roman Empire and Mesopotamia, creating a unique culture of their own. The metalwork, glass, textiles, and other arts of this dynasty were of superior quality and broadly influenced cultures to the east and the west. After the fall of the Ctesiphon capital to the Arabs in 636, a great number of Sassanian nobility and artisans fled to China, where their presence had a strong influence on the arts at the height of the Tang dynasty. Sassanian art came to Japan via the Silk Road.

69th Annual Exhibition of Shōsō-in Treasures, 2017

五十音順Syllabary Order

アルファベット順Alphabetical Order